2015-08-07 //Wstecz „Wiedeńczyk” to transportowo-desantowa wersja samolotu typu AN-2 (popularnie zwanego „Antek”), skonstruowanego w biurze Olega Antonowa w 1947 roku. Samolot o numerze taktycznym 7447 (bo o nim mowa) wyprodukowany został w 1966 roku w zakładach lotniczych WSK PZL Mielec, a następnie skierowany do służby na podkrakowskich Balicach, gdzie jak wiele tego typu egzemplarzy wykonywał zadania operacyjne na rzecz wojska.Jego wyjątkowość związana jest z pewną dramatyczną historią, która miała miejsce podczas stanu wojennego. Pewnego wiosennego dnia 1982 roku jedna z załóg wykonująca loty treningowo-operacyjne na tym samolocie podjęła decyzję o ucieczce z kraju do Austrii. Po wykonaniu międzylądowania na podkrakowskiej łące oraz zabraniu rodzin samolot wykonał lot na małej wysokości w trudnym górzystym terenie Czechosłowacji i Austrii szczęśliwie lądując na wiedeńskim lotnisku. Po powrocie do kraju nasz samolot zwany odtąd najpierw nieformalnie, a później również oficjalnie „Wiedeńczykiem” nadal wykonywał misje na rzecz wojska, aż do wycofania ze służby latem latem 2012 roku i przekazania go do Muzeum Lotnictwa Polskiego. Jednak nie dane jest mu odpoczywać, bowiem dwóch entuzjastów lotnictwa mając na uwadze dobry stan techniczny samolotu oraz potrzebę promocji polskiego lotnictwa postanowiło przywrócić „Wiedeńczyka” do latania. W ten oto sposób samolot ten znalazł się pod wspólną kuratelą Muzeum Lotnictwa Polskiego i utworzonej na potrzeby reaktywacji samolotu Fundacji Wiedeńczyk.
PARTNER STRATEGICZNY edycja 2023r.
PATRONAT HONOROWY edycja 2023r.
SPONSOR STRATEGICZNY edycja 2023r.
SPONSOR GŁÓWNY edycja 2023r.
PARTNER edycja 2023r.
SPONSORZY edycja 2023r.
WSPÓŁPRACA edycja 2023r.
PATRONAT MEDIALNY edycja 2023r.
Strona korzysta z plików cookies, dowiedz się więcej. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij